Nov 4, 2015

Sommerkurs di Jerman Part 2: Eifell I'm in Love.

KL-Paris, Paris-Munich.

Berdasarkan tiket, flight akan berlepas pukul 11.15 malam dan akan sampai kat Paris pukul 6.10 pagi (waktu Paris). Perjalanan ambil masa dalam 12 jam (waktu Paris lewat 5 jam). So, pagi2 buta kitorang turun kat airport Charles de Gaulle (CDG), Paris. Tapi waktu ni dah terang-benderang. Flight ke Munich pukul 3.55 petang. So, ada dalam 10 jam sebelum naik flight ke Munich. Alang2 dah ada kat Paris, kitorang plan ke Eifell Tower. Semua setuju ke sana termasuk lecturer Jerman kitorang yang ikut sekali dari Malaysia. Harga satu tiket train dalam 10 euro kalau tak silap. First, kitorang naik train dari CDG ke Saint-Michel. Pastu tukar train dari Saint-Michel ke Champ de Mars. Perjalanan tak sampai sejam.

Jalan nak ke train.
Dalam train ke Saint-Michel.

Bila sampai kat terminal Champ de Mars, kitorang ramai2 jalan kaki ke Eifell Tower. Ok, bila sampai kat sini rasa kagum pulak. Masing2 ikut group masing2. 5 orang satu group. Aku tak ikut group pun sebab aku jalan berdua dengan member aku. Cuaca kat sini panas sebab sekarang musim panas. Ramai sangat orang kat sini. Lecturer kitorang sempat pesan, kalau ada siapa2 yang mintak sign apa2 petition atau untuk badan amal ke, jangan dilayan. Sebab bahaya. Kita tak tahu apa yang diorang buat sebenarnya. Sepanjang jalan ke Eifell Tower, ada jugak orang yang jual cenderamata macam key chain dan monopod dengan harga yang murah. Aku memang lari jauh2. Sebab memang comfirm tak beli. Takde duit kecik.

Abadikan kenangan di sini. Sweater tu memang tak patut dipakai. Panas!

Aku dengan member aku pun pusing2 area Eifell Tower tu. Bergambar sakan. Tapi benda yang sama: background Eifell Tower. Area sini ada jugak orang yang jual2 barang. Aku buat tak layan. Takut jugak kalau2 pencopek ke peragut ke datang tiba2. Kat sini kalau ada orang yang nak tolong pakaikan gelang ke apa ke, jangan layan. Junior aku dah kena. Ada sorang tu tiba2 datang kat junior aku dan volunteer nak pakaikan gelang benang. Junior aku tak nak dan tolak dengan cara baik. Tapi orang tu beriya2 nak pakaikan. Last2 lepas siap pakaikan gelang kat lengan junior aku, orang tu mintak duit suruh bayar harga gelang tu. Ishk3. Orang macam ni pun ada. Dengan berat hati, junior aku pun bagi lah. Berapa euro aku tak perasan. Tapi benda ni harap dijadikan pengajaran kepada siapa2 yang plan nak ke Eiflell Tower.

Smile!
Rehat sebentar.

Yang tak bestnya waktu ni lah perut aku meragam. Tak rasa nak berak. Selalu rasa senak. Mungkin banyak angin dalam perut. Nak jalan pun tak larat. Nasib lah. Lepas puas pusing2 Eifell Tower, kitorang sekali lagi naik train ke airport CDG.

Flight dari CDG ke airport Munich ambil masa sejam setengah. Sampai kat aiport Munich, terus pergi ke tempat ambil bagasi. Nasib malang buat junior aku. Bagasi dia takde. So, dia dengan lecturer aku pergi kat kaunter dan bagitau. Bagasi dia tak sampai kat airport Munich. Mungkin ada lagi kat CDG atau KLIA. Kena tunggu 2, 3 hari lagi.

Lepas tu kitorang naik bas ke hostel dan tempat belajar kitorang kat daerah Treuchtlingen. Namanya Hochschule Adventure Campus. Perjalanan ambil masa sejam. Bila sampai kat sana, kitorang disambut baik oleh staf2 kat sana. Sebelum check in hostel, ada makan2 sikit. Aku just makan pisang dan minum air disebabkan perut aku yang meragam dari tadi. Lepas makan, kitotang diberi kunci bilik setiap sorang.

Aku ingatkan hostel macam kat Malaysia. Rupa2nya rumah. Ada tiga rumah besar. Setiap rumah ada beberapa bilik. Aku dan member aku satu bilik. Rumah aku ada dapur, tapi dapur tak lah sebesar dapur rumah lain sebab dapur ni dalam almari.

Katil aku.
Meja tulis. Kejap je dah berselerak.
Almari.
Peti sejuk kongsi ramai2.
Bilik air.

Lepas kemas barang, aku just rehat je dalam bilik sebab pagi esok dah start kelas.

Bersambung ke Sommerkurs di Jerman Part 3: Jom Kenal Tempat!

2 comments :

Sofie Adie said...

selesanya tempat tinggal...
mesti best kan dapat jadi salah seorang student oversea..